Skip to main content

Het toepassen van beïnvloedingstechnieken in je marketing is essentieel om te doen als het jouw doel is om het gedrag van jouw doelgroep te veranderen. En dit gaat niet alleen om je doelgroep aanzetten tot het kopen van je product of dienst. Dit kan ook gaan over milieubewuster leven, beter omgaan met je eigen gezondheid of aansporen om anderen te helpen. Campagnes die je ziet over bijvoorbeeld het stoppen met roken of niet onder invloed achter het stuur te zitten, vallen onder beïnvloedingstechnieken. Er zijn tientallen technieken die je kunt toepassen om gedragsverandering te bevorderen. Maar er zijn een aantal die je moet vermijden. Ik vertel je in deze blog welke dat zijn.

Notitie: de onderstaande 3 beïnvloedingstechnieken in de marketing heb ik geleerd van het boek ‘De 33 beste psychologische beïnvloedingstechnieken uit de reclame‘. Ik raad dit zeker aan als je meer wilt weten over dit onderwerp!

Astroturfing

Astroturfing vertaalt zich in het Nederlands naar kunstgras. Oftewel: nep gras. Astroturfing in marketing wil zeggen dat je via valse sociale bewijskracht de indruk wekt bij je doelgroep dat jouw merk, product of dienst populair is. Dit uit zich bijvoorbeeld in mensen betalen om een positieve review achter te laten op je website of Google profiel of in volgers of likes kopen voor je social media. De positieve houding die wordt weergegeven over jouw bedrijf is dus niet oprecht. Dit maakt astroturfing een van de meest oneerlijke beïnvloedingstechnieken in de marketing. Bovendien kan het je reputatie enorm beschadigen als mensen erachter komen dat je aan astroturfing doet. Je verliest het vertrouwen bij je doelgroep, waardoor zij minder geneigd zijn om een product of dienst bij jou af te nemen.

Wat kun je dan wel doen?

Simpel: betaal geen mensen voor een positieve review en koop geen volgers of likes voor je social media. Laat alle positieve reacties die je krijgt van mensen komen die oprecht enthousiast zijn over jouw bedrijf en aanbod. Je kunt je klanten vanzelfsprekend vragen of ze een review willen geven, maar betaal ze er niet voor. Met social media kun je geld steken in het laten lopen van advertenties. De volgers die je daarvan krijgt, zijn echte mensen met een echt account. Het kopen van volgers zijn vaak accounts waar robots achter zitten en zullen verder geen interactie hebben op jouw posts. Dit heeft dan ook geen positief effect op je posts en hoe het algoritme hiermee omgaat.

Projectie

Projectie is jezelf gunstiger afschilderen door je concurrent te beschuldigen van je eigen fouten. Dit klinkt als een vreselijk egoïstische techniek om te gebruiken (zijn wij mee eens), maar vergis je niet: er zijn bedrijven die dit doen. Door een ander te beschuldigen van iets wek je de indruk op dat jij de juiste normen en waarden hebt. Bovendien laat je zien dat je durft op te staan tegen bedrog en onrechtvaardigheid. En tot slot geef je de indruk dat jij wél een autoriteit bent in jouw sector en dat je concurrent dat niet is. Om dan te projecteren, maakt het lastiger voor anderen om de leugen te herkennen. Maar zodra de leugen wordt gespot, beschadigt deze techniek ook jouw reputatie. Projectie is dan ook zeer onethisch om te gebruiken.

Wat kun je dan wel doen?

Zie jij een bedrijf die handelt vanuit onrechtmatigheid en valse beloftes en wil jij daar geluid aan geven dat dat niet oké is? Mijn tip: bewijs het. Milieudefensie Jong doet dit op een sterke manier door naar events te gaan waar grote bedrijven zoals Unilever en Ahold zijn en hen aanspreken op hun milieuvervuilend gedrag en of ze daar iets aan gaan doen. Deze vraag met het antwoord wordt gefilmd en gepost op hun Instagram om te laten zien hoe weinig Ahold en Unilever geven om het milieu. Vanuit hier levert Milieudefensie Jong dus direct bewijs van de valse beloftes die deze bedrijven maken en projecteren zij dus niet.

Doublespeak

De laatste van de drie beïnvloedingstechnieken die we willen bespreken, komt gelukkig niet vaak voor in marketing, maar willen we alsnog toelichten. Doublespeak is een techniek om negatieve woorden als positief te bekleden, waardoor ze als minder bedreigend worden gezien en dus beter worden opgenomen. Voorbeelden hiervan is zeggen dat je stukje biefstuk uit een fabriek op een ethische manier is geslacht. Ook in de politiek kom je doublespeak tegen, bijvoorbeeld om de term ‘oorlog’ te veranderen naar ‘vechten voor onze vrijheid’. Je raadt het al: doublespeak is een extreem manipulatieve beïnvloedingstechniek om in je marketing te gebruiken. Doublespeak wordt vaak gebruikt voor doeleinden zoals:

  • Het claimen van fantastische, bijna magische producteffecten
  • Het uiten van politiek correct gedrag, terwijl er juist politiek incorrect wordt gehandeld
  • Een mislukking framen als een succes

Het is dus een enorme verdraaiing van de werkelijkheid en daarom niet eerlijk en zeer onethisch naar je doelgroep toe.

Wat kun je dan wel doen?

Wees eerlijk over de producten of diensten die je verkoopt, wees eerlijk over hoe je handelt als ondernemer en wees eerlijk over de fouten die je maakt. Eerlijkheid duurt het langst en daarmee win je uiteindelijk het meeste vertrouwen vanuit je doelgroep.

Hulp nodig?

Ik snap goed als de wereld van gedragsverandering nog vrij nieuw aanvoelt. Misschien denk je wel: “Jeetje, nu heb ik nóg een marketingmiddel waar ik mij in moet verdiepen…”. Geen zorgen, want daar ben ik voor. Als je zelf je blogs wilt beheren, maar graag iemand achter de hand wilt hebben voor vragen en advies, dan kun je mij inschakelen voor maandelijks tot wekelijks overleg. Bekijk mijn pakketten en prijzen hier.

Mocht je mijn hulp wel kunnen gebruiken, mail mij dan gerust of vul het contactformulier in en stel een datum en tijd voor! Dan kom ik zo snel mogelijk op je terug om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen.

Leave a Reply