Je hoort veel marketeers vaak praten over social media, advertenties, online campagnes. Hoewel wij in dit artikel hen niet tegen willen spreken, want deze marketingmiddelen kunnen heel goed zijn voor jouw bedrijf of organisatie, willen we juist een middel belichten die we niet vaak voorbij horen komen: e-mailmarketing. Precies, de nieuwsbrieven die je wekelijks in jouw inbox ontvangt. De nieuwsbrieven die je ’s ochtends aan de eettafel leest met een kop koffie en ontbijt of juist ’s middags als je in een bomvolle trein terug van kantoor naar huis reist. Maar waarom kunnen deze nieuwsbrieven zo voordelig voor jou zijn? Wij zetten in deze blog de 3 grootste voordelen van e-mailmarketing op een rijtje.
Voordeel 1: Je bereikt altijd iedereen
Oftewel: geen gezeik met alle (irritante) algoritmes waarmee je te maken krijgt als je ongeveer elk social media platform wilt gebruiken als marketingmiddel. Met e-mailmarketing is het namelijk heel simpel. Iemand schrijft zich in voor jouw nieuwsbrief, jij maakt een nieuwsbrief en diegene ontvangt het op jouw gekozen moment in zijn of haar inbox. Dat is letterlijk het hele proces. We zeiden toch dat het heel simpel is?
Met e-mailmarketing weet je dus zeker dat jij altijd al jouw abonnees bereikt wanneer jij dat wilt. Dit geeft jou daarom alle zekerheid die je niet zomaar krijgt met Instagram, Twitter of LinkedIn. Hierdoor maak jij het communiceren naar jouw abonnees snel, gemakkelijk en minder stressvol.
Voordeel 2: Niet dagelijks, maar wekelijks
Het tweede voordeel van e-mailmarketing is dat je met één keer in de week een nieuwsbrief sturen al voldoende doet om met je abonnees te communiceren. Dit vergt in vergelijking met het posten op social media – die ongegeneerd van je vraagt om dit dagelijks te doen – drastisch minder tijd. Stel, je wilt elke woensdagochtend een nieuwsbrief versturen, dan hoef je op maandag of dinsdag de nieuwsbrief te maken in een e-mailmarketingplatform naar keuze en je plant deze in voor woensdagochtend. En deze routine herhaal je dan elke week.
Dit geeft je meer tijd en ruimte om je nieuwsbrief rustig in te delen op de manier die jij wilt. En zo voel je niet de druk dat je echt iets moet plaatsen, wat met social media wel snel gebeurt (Want post je minder? Dan keldert je bereik naar beneden). Tot slot heb je met e-mailmarketing de flexibiliteit om een keer een week niets te sturen of juist in één week twee nieuwsbrieven te verzenden, zonder dat het ten koste gaat van het bereik naar jouw abonnees.
Voordeel 3: Geen advertentiekosten
Iets wat ook altijd mooi meegenomen is, is dat je weinig geld kwijt bent om je doelgroep te bereiken. Je hoeft alleen maandelijks een klein bedrag te betalen om gebruik te maken van alle mogelijkheden van jouw gekozen e-mailmarketingplatform. Gelukkig bieden veel e-mailmarketingplatformen ook gratis abonnementen aan. Met social media en Google kamp je al snel met advertentiekosten van tientallen tot honderden euro’s om je bereik te vergroten, maar met e-mailmarketing draait het daar niet om.
E-mailmarketing staat bekend om het opbouwen van een community met je doelgroep. Jij kunt in jouw nieuwsbrieven exclusieve content en deals delen die je alleen kunt zien als je op dat moment de nieuwsbrief in je inbox krijgt. E-mailmarketing is bijvoorbeeld ideaal om een week van tevoren een nieuw product of dienst te delen en het pas later te delen op je social media.
Hulp nodig?
Wij snappen goed als de wereld van e-mailmarketing nog vrij nieuw aanvoelt. Misschien denk je wel: “Jeetje, nu heb ik nóg een marketingmiddel waar ik mij in moet verdiepen…” Geen zorgen, want daar zijn wij voor. Als je zelf je e-mailmarketing wilt beheren, maar graag iemand achter de hand wilt hebben voor vragen en advies, dan kun je ons inschakelen voor maandelijks tot wekelijks overleg. Wil je liever je gehele e-mailmarketing aan ons overlaten? Dit is ook mogelijk! Bekijk onze pakketten en prijzen hier.
Mocht je onze hulp wel kunnen gebruiken, mail ons dan gerust of vul het contactformulier in en stel een datum en tijd voor! Dan komen wij zo snel mogelijk op je terug.