Dit zal vast niet de eerste keer zijn dat je de term ‘content marketing’ voorbij hebt horen komen. Het is een term die veel in de marketingwereld gebruikt wordt, en dus ook bij Evergreen Marketing. Maar wat is content marketing? Waarom wordt het gebruikt door veel bedrijven? En hoe kan jij dit toepassen binnen je eigen bedrijf? Wij leggen je in deze blogs alle basics uit.
Wat is content?
Met de ’term’ content bedoelen we alle vormen van tekst, afbeeldingen, audio of video waarin informatie wordt gedeeld via een medium. Dit kan van alles zijn. Social media posts, podcasts, blogs, video’s, infographics, SEO teksten, posters… Deze lijst kan nog wel twee tot drie keer zo lang worden, maar waarschijnlijk snap je wel wat we bedoelen. Content vind je dus overal.
Wat is content marketing?
Als we het dan hebben over ‘content marketing’ dan bedoelen we daarmee:
Het verspreiden van waardevolle en relevante content over verschillende kanalen om hiermee jouw doelgroep aan te spreken, hen te laten binden tot jouw merk en overgaan tot het doen van een aankoop.
Content marketing onderscheidt zich dan ook van de traditionele marketinguitingen, zoals reclames op tv of advertenties. Dit is vanwege twee redenen:
- Content marketing deelt informatie die door de ontvanger als waardevol en bruikbaar wordt gezien. Bij traditionele marketing is dit niet het geval en wordt dit vaker beschouwd als irritant.
- Content marketing focust zich op het opbouwen van een band met potentiële en bestaande klanten, waarbij traditionele marketinguitingen gefocust is op het verkopen van een product of dienst.
“Het idee achter een contentmarketing-benadering is simpel: als je ervoor zorgt dat mensen jouw organisatie beter leren kennen, leuker gaan vinden en meer gaan vertrouwen, zullen ze uiteindelijk vaker bij jou kopen.” – Joe Pulizzi
Waarom wordt dit gebruikt?
Content marketing heeft zoveel voordelen voor jouw bedrijf. Je vangt sneller de aandacht van potentiële klanten, je wordt meer gezien als autoriteit binnen jouw sector door de informatie die jij deelt, je verkoopt in een hoger tempo en je wint het vertrouwen waardoor klanten bij jou blijven. Allemaal factoren waardoor jij je concurrenten een stap of vier voor bent. Bovendien zorgt de juiste strategie achter je content ervoor dat jij kan groeien als bedrijf en meer loyale klanten achter je hebt staan. Mailchimp heeft onderzoek gedaan naar het belang van content marketing en daar kwam dit uit:
- Bedrijven met een actieve blog krijgen 67% meer leads (iemand die interesse heeft in het kopen van je product of dienst) dan bedrijven zonder een blog
- 67% van B2B marketeers zeggen dat ze meer engagement en leads krijgen door het toepassen van content marketing
- 88% van mensen zeggen dat zij een product of dienst hebben aangeschaft, doordat zij een video die gesponsord is door een merk zagen
- Bedrijven met een content marketing strategie groeien gemiddeld 30% meer dan bedrijven die geen strategie hebben
Hoe kan jij dit toepassen?
Het inzetten van content binnen je marketingstrategie kan allerlei kanten opgaan. Zoals we in de eerste paragraaf ‘Wat is content?’ al zeiden: de opties zijn eindeloos. Maar er is wel een cruciaal aspect wat je marketing kan maken of breken: je moet een strategie hebben. Wij raden het af om zomaar te gaan beginnen met het schrijven van blogs of het posten op social media zonder dat je weet waar je naartoe wilt gaan. Wij raden het aan om een plan op te stellen waarin je de volgende elementen helder maakt voor jezelf:
- Je doelgroep – en dus jouw ideale klant
- De informatie die je wilt delen
- De soorten content die je wilt maken
- De platformen waarop je wilt plaatsen
- Iemand kiezen die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en publiceren
- Het opstellen van een content kalender
Als je deze 6 dingen duidelijk hebt voor jezelf en voor je team, dan gaat jouw content marketing al een stuk sterker zijn dan bedrijven die klakkeloos content plaatsen zonder doel of visie.
Hulp nodig?
Wij snappen goed als de wereld van content marketing nog vrij nieuw aanvoelt. Misschien denk je wel: “Jeetje, nu heb ik nóg een strategie waar ik over na moet denken…” Geen zorgen, want daar zijn wij voor. Als je zelf je content wilt beheren, maar graag iemand achter de hand wilt hebben voor vragen en advies, dan kun je ons inschakelen voor maandelijks tot wekelijks overleg. Wil je liever je gehele content marketing aan ons overlaten? Dit is ook mogelijk! Bekijk onze pakketten en prijzen hier.
Mocht je onze hulp wel kunnen gebruiken, mail ons dan gerust of vul het contactformulier in en stel een datum en tijd voor! Dan komen wij zo snel mogelijk op je terug.