Bij Evergreen Marketing maken wij dagelijkse keuzes om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Wij vinden het belangrijk dat wij vanuit onszelf als marketingbureau een positieve impact maken op het milieu. Zeker omdat we niet genoeg marketingbureaus zo open horen praten over hoe zij duurzaam ondernemen, willen we hierin het voortouw nemen. Zo hopen wij jou te inspireren en motiveren om ook keuzes te maken binnen jouw bedrijfsvoering die goed zijn voor de aarde. In deze blog praten wij over 5 keuzes die wij maken om zo duurzaam te ondernemen.
Reizen met OV
Als we ergens naartoe moeten reizen, zoals een werkdag buiten de deur, afspraak met een klant of bijwonen van een evenement, dan doen we dat met het openbaar vervoer. De CO2-uitstoot van regionaal openbaar vervoer bedraagt 69,2 gram CO2 per reizigerskilometer. Voor het rijden in een auto is dit gemiddeld 122,3 gram CO2 per kilometer. Een stuk beter voor het milieu dus om bijvoorbeeld met de trein of bus te reizen! Bovendien besteden wij onze tijd in het OV ook nuttig door nog wat te werken, een relevante podcast te luisteren of om even tot rust te komen voorafgaand aan of na een dag werken.
Bomen planten
Bij het opstarten van Evergreen Marketing maakte Laura, de oprichter, al snel de beslissing dat ze jaarlijks bomen wil planten bij Trees For All. Wij hebben de motivatie om met onze bedrijfsvoering iets terug te geven aan de natuur in Nederland en buiten de Nederlandse grenzen. Je kunt met €10 euro twee bomen doneren bij Trees For All die geplant wordt in Nederland en in het buitenland. Onze aanpak is om elk jaar in december bomen te planten op basis van de hoeveelheid nieuwe en vaste klanten die wij hebben. Voor elke nieuwe klant planten wij twee bomen en voor elke vaste klant planten wij één boom. Het aantal bomen op basis van deze rekensom verdubbelen wij vanuit Evergreen Marketing en dat is het aantal bomen die wij aan het einde van het kalenderjaar doneren.
Afval scheiden
Als wij thuis werken of op kantoor, dan scheiden wij ons afval. Als bedrijf ben je als onderneming volgens de Kamer van Koophandel verplicht om je afval te scheiden. Er is een afvalwijzer voor bedrijven die is ontwikkeld door de Kamer van Koophandel en Rijkswaterstaat. Hierin kun je precies zien welk afval je moet scheiden, welk afval je moet scheiden afhankelijk van je bedrijfssituatie en welk afval je moet scheiden als je er eenmalig veel van hebt. Vanzelfsprekend kun je, als je onderneming niet zo groot is of als je thuis werkt, beginnen met het scheiden van papier, plastic en glas. Check bij de gemeente waarin je woont of je kantoor gevestigd is hoe zij het afval scheiden aanpakken.
Duurzaam inkopen
Bij het inkopen van producten kun je natuurlijk ook de keuze maken om te gaan voor meer duurzame opties. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar benodigdheden voor je werkplek of kantoor. Koop je een notitieboekje bij de Action of HEMA of kies je voor een notitieboekje bij een small business die gemaakt is van gerecycled papier? Gebruik je op je kantoor plastic of papieren bekers of drink je uit glazen of mokken die je daarna afwast? Of drink je uit plastic flesjes van de supermarkt of uit een drinkfles zoals Dopper? Daarnaast kun je voor het inkopen van producten die je wilt verkopen kijken wat voor impact dit heeft op de aarde. Moet je ingekochte producten van ver komen? Van wat voor materialen zijn deze gemaakt? Dit zijn vragen waar je over na kunt denken.
Relatiegeschenken
Als onderneming is het belangrijk om goede relaties te houden met je klanten. Relatiegeschenken kunnen een mooie manier zijn om ‘welkom’ of ‘dank je wel’ te zeggen tegen je nieuwe of bestaande klanten. Groothandels als Greengiving zijn een uitstekende keuze om duurzame cadeaus te vinden die je ook kunt personaliseren. Je kunt er ook terecht als je bijvoorbeeld duurzame notitieboekjes of pennen met jouw logo in een groot aantal wilt bestellen om zo wat geld te besparen.
Tot slot…
We hopen met deze tips jou inspiratie te geven om ook na te denken hoe jij duurzame keuzes kunt maken binnen jouw bedrijf of organisatie. Het milieu verbeteren kunnen we alleen samen doen en zeker als onderneming heb je meer macht in handen om een verschil te maken dan als individu. Het is zeker ons plan om onze stappen hierin te blijven delen, zodat je ons beter leert kennen als marketingbureau. Wil je meer weten over ons en wat wij doen? Klik dan hier!