Skip to main content

In deze case laten wij het werk zien dat wij maken voor Stichting Ava. Laura, eigenaresse en marketingprofessional bij Evergreen Marketing, werkt als vrijwillig teamcoördinator Communicatie en podcast ontwikkelaar bij de stichting. Laura vertelt je hier meer over het werk wat zij doet en hoe haar taken eruitzien binnen de organisatie.

 

Dit is de klant

Stichting Ava is een initiatief vanuit het Humanistisch Verbond. De stichting zet zich in om betrouwbare informatie en persoonlijke verhalen te delen van vrouwen* (dus ook non-binaire mensen en transgenders die een baarmoeder hebben) over anticonceptie en abortus . De naam ‘Ava’ staat voor twee verschillende dingen:

    1. Ava betekent in het Perzisch ‘stem’ of ‘geluid’
    2. Ava is een afkorting voor abortus, vrije keuze en anticonceptie

Ava informeert, Ava luistert, Ava spreekt

De stichting zet zich op meerdere vlakken in om de stemmen van deze doelgroep rondom deze onderwerpen hoorbaar te maken. Ava deelt met regelmaat artikelen waarin ze informatie delen over anticonceptie of abortus. Ook kun je op de website persoonlijke verhalen vinden van vrouwen* die vertellen over hun persoonlijke ervaringen. De artikelen en verhalen worden vervolgens gedeeld op social media en in nieuwsbrieven. Verder zet Stichting Ava zich in om vrouwen* te vertegenwoordigen in de media, politiek en medische wereld. De organisatie initieert o.a. onderzoeken over de meningen van vrouwen* over de gezondheidszorg rondom anticonceptie en abortus. Verder heeft de organisatie o.a. samengewerkt met BNNVARA voor het ophalen van donaties als tegengeluid op Mars Voor Het Leven.

 

Dit is wat wij doen

Laura: “Ik werk sinds december 2022 binnen de stichting als teamcoördinator Communicatie. Dit houdt in dat ik samen met de andere teamcoördinator van het team verantwoordelijk ben voor het begeleiden van de vrijwilligers. Team Communicatie houdt zich bezig met het managen van de social mediakanalen en nieuwsbrieven. Mijn werk als teamcoördinator vult ongeveer 2 tot 4 uur per week.

Als teamcoördinator bedenk ik de content en inhoud van de berichten die we willen delen op de kanalen en werk deze uit in een contentkalender. Binnen de content houd ik rekening met specifieke doelen die er zijn binnen de organisatie. Bovendien neem ik ook campagnes mee in de kalender die ik uitwerk samen met de andere teamcoördinator, de manager van Ava en eventueel de stagiairs. Zodra de contentkalender is gevuld, is het de taak van de vrijwilligers van het team om de content te maken en te posten. De social media posts maken we in Canva waar o.a. ik vaste templates heb gemaakt voor de rubrieken die we gebruiken. Ik ben stand-by om ervoor te zorgen dat de content goed wordt gepubliceerd en om de vrijwilligers te begeleiden in het omgaan met persoonlijke of heftige informatie.

 

Daarnaast zit ik in het ‘podcast team’ waar ik, samen met andere vrijwilligers en stagiairs, de verantwoordelijkheid heb om de podcast afleveringen te ontwikkelen. Ik denk mee over de onderwerpen die de hosts bespreken in de afleveringen. Ik werk vervolgens scripts uit die de host gebruiken tijdens het opnemen van de podcast. Tot slot zorg ik ervoor dat team Communicatie de podcast goed promoot op social media en in de nieuwsbrief.”

Waarom vrijwilligerswerk?

Als bedrijf vinden wij het belangrijk dat er ruimte is voor onze zzp’ers om naast hun betaalde werk bij ons ook te werken bij een stichting of vereniging als vrijwilliger. Op deze manier willen wij mensen – dus ook jou – inspireren om zich naast hun werk ook in te zetten bij een non-profit organisatie waar zij een connectie mee voelen. Het vrijwilligerswerk wordt gedaan vanuit het eigen initiatief van de persoon zelf en niet vanuit onze organisatie.

Leave a Reply