ChatGPT is een AI-tool waar veel mensen de laatste tijd op in zijn gesprongen. Ik zie zelf veel posts op LinkedIn en Instagram voorbijkomen waarbij marketeers tips geven hoe je de tool kunt gebruiken bij jouw eigen marketing. Super handig, of juist toch niet? In deze blog wil ik het concept van AI-tools als ChatGPT onder de loep nemen. Ik wil kijken of het nou écht slim is om het te gebruiken of dat het juist een manier is waar je teveel tijd aan kwijt bent. Zie dit als een kritisch opiniestuk waar ik vanuit mijn blik als marketingprofessional uitleg wat ik van ChatGPT vind.
Wat is ChatGPT?
Mocht je nog niet bekend zijn met ChatGPT, dan leg ik het hier even kort uit:
ChatGPT is een AI-tool aan wie jij vragen kunt stellen of cases kunt voorleggen en de robot komt zelf met een antwoord. Zo kun je vertellen wat voor ingrediënten jij in je koelkast hebt liggen en vervolgens vragen of de robot hieruit een recept kan voorstellen. Op zo’n moment is dat handig, want jij hoeft niet een half uur te zoeken naar een recept.
ChatGPT in je marketing
Als het gaat om marketing kun je ChatGPT gebruiken voor van alles. Je kunt vragen of ChatGPT met 75 ideeën voor social media content kan komen die past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Beschrijf wat je nodig hebt en de robot schudt zo een lijst met 75 ideeën uit de mouw. Dat is fijn, want dit scheelt jou weer denktijd om zelf 75 ideeën te verzinnen. Vanuit deze lijst hoef je alleen maar te filteren welke ideeën jou leuk lijkt om uit te werken. En dit is maar één van de vele voorbeelden die er zijn. Zo geeft Frankwatching het idee om aan ChatGPT te vragen of deze vanuit een artikel die jij hebt geschreven een samenvatting, een social media post en een nieuwsbrieftekst te maken.
Er zit een staartje aan…
Dit klinkt allemaal heel idealistisch, maar dat is niet het geval. Geen enkele AI-tool is namelijk 100% foutloos en betrouwbaar. Jammer, want dat betekent dat je elk antwoord van de robot goed moet doorlezen om te checken of alles klopt. Denk aan bepaalde informatie die niet klopt of de tone-of-voice is niet goed. En als je iets wilt toevoegen, dan moet je alsnog de tijd nemen om dit te doen. Om nog even terug te komen op het voorbeeld van het recept: SortedFood, een Brits YouTube kanaal, testte in deze video ChatGPT precies met die scenario’s. Het resultaat: niet alles was even lekker.
Is ChatGPT dan daadwerkelijk tijdbesparend?
Naar mijn mening niet. Veel mensen denken dat het wel zo is, maar ik denk juist dat het extra tijd van je rooft. Want de tijd die je bespaart aan het bedenken van ideeën ben je vervolgens kwijt aan het verbeteren van de teksten die je krijgt. En dat is zonde. Ik zie ChatGPT als een mooie tool die je kunt inschakelen als je even last hebt van een ‘creative block’ binnen een veld waar je al verstand van hebt. Je hebt even geen inspiratie, dus je vraagt een robot om hulp. Heb jij bijvoorbeeld al kennis en ervaring met marketing? Dan kan ChatGPT jou af en toe een steuntje in de rug geven. Maar voelt marketing voor jou als een onbekend monster die als een blok aan je been hangt? Dan werkt ChatGPT niet tijdbesparend voor jou.
Mijn conclusie
Als het op je marketing aankomt, zou ik je aanraden om een professional in te schakelen in plaats van ChatGPT om deze belangrijkste reden: je krijgt veel sneller de beste resultaten. Ja, je moet er dan wel geld in steken om een marketingprofessional te betalen. Maar als je jezelf zou uitbetalen voor dezelfde werkzaamheden, dan zou je dat meer tijd en dus meer geld kosten. Een marketingprofessional weet precies wat die moet doen en hoe dit gedaan moet worden om de beste marketinguitingen te maken voor jouw bedrijf. Je hebt meer garantie dat het klopt en dat het betrouwbaar is. En dat is niet te zeggen over de huidige AI-tools.